Často kladené dotazy
Pokud zde Váš dotaz nenajdete, napište nám na info [@] kompenzio.cz, rádi Vám poradíme.
Pro lepší navigaci ve Vašich dotazech můžete použit dané okruhy dotazů níže.
Nejdříve je potřeba říct, že existují mimořádné okolnosti, kterým letecká společnost nemohla zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření.
Mezi ně se řadí: politická nestabilita, meteorologické podmínky, bezpečnostní rizika, neočekávané nedostatky letové bezpečnosti a stávky.
Nemáte nárok pokud:
Zpoždění
- V případě že Váš let přistál méně než 3 hodiny po plánovém času příletu.
Zrušený let
- V případě, že jste byli informování více než 14 dní dopředu.
- V případě, že jste byli informování méně než 14 dní a nejméně 7 dní dopředu, ale dorazili jste s méně než 4 hodinovým zpožděním.
- V případě, že jste byli informování méně než 7 dní dopředu, ale do cílové destinace jste dorazili s méně než 2 hodinovým zpožděním.
Odepření nástupu
- V případě, že jste se dobrovolně vzdali vaší rezervace výměnou za odpovídající náhradu.
Kam se mám obrátit a na co mám nárok při zrušeném nebo zpožděném letu?
Pokud dojde ke zpoždění nebo zrušení Vašeho letu, v první řadě zachovejte klid a co nejdříve kontaktujte nejbližší přepážku – může to být gate, tranzitní nebo informační přepážka, případně přepážka odbavení. Zaměstnanci Vám poskytnou aktuální informace, pomohou s překnihováním na nejbližší let nebo navrhnout alternativní trasu do cílové destinace. Důležité je také poslouchat letištnímu hlášení, které Vám pomůže s nasměrováním na konkrétní přepážku.
Postup jednotlivých leteckých společností se v případě zpoždění či zrušení letu liší, ale vždy máte nárok na níže vypsané položky.
Aktuálně máte nárok na:
- Stravu a občerstvení přiměřené čekací době – většinou formou poukazů na občerstvení na letišti. Při zpoždění některé letecké společnosti nabídnout občerstvení přímo v gatu.
- Dva telefonní hovory a dvě textové zprávy
- Případně ubytování v hotelu a přepravu mezi ním a letištěm – Hotel Vám letecká společnost sama přidělí a zajistí nebo proplatí dopravu mezi letištěm a hotelem.
- Po příletu do cílové destinace máte nárok na finanční kompenzaci ve výší až 15 000 Kč.
Za všechny Vaše dodatečné výdaje si vždy uschovejte účtenky. Letecká společnost Vám je může proplatit, nejčastější žádosti o proplacení se týkají: úschovny zavazadel, dopravy na/z letiště a dodatečné občerstvení.
V případě úplného zrušení letu bez náhrady máte navíc nárok na vrácení plné ceny Vaší letenky a případně proplacení nové.
Je nutné brát v potaz, že při zrušení letu se vše vyvíjí velmi rychle a zaměstnanci letiště musí nejdříve dostatek instrukce od letecké společnosti o budoucím postupu.
Díky Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 má každý cestující nárok na finanční kompenzaci až do výše 15 000Kč, pokud byl jeho let zpožděn, zrušen nebo mu byl odepřen nástup na palubu letadla. Na finanční kompenzaci máte tedy nárok díky tomuto nařízení, které se týká letů, které začínají nebo končení v EU či letecká společnost je registrována v EU. Nařízení se týká všech cestujících i když nejsou občany státu EU.
Nemusíte být pojištěni. Někteří cestující si myslí, že nárok na kompenzaci mají pouze pokud se předem pojistí, to ovšem není pravda. Tato kompenzace nesouvisí s pojištěním a může o ni zažádat každý cestující.
Nařízení se týká všech cestujících. Každý jednotlivý cestující má nárok na vlastní finanční kompenzaci. Pokud je více cestujících v jedné rezervaci, je možné žádost o finanční kompenzaci řešit dohromady a částka se poté sčítá.
Částka, kterou můžete obdržet za Váš zpožděný nebo zrušený let se odvíjí pouze od letové vzdálenosti mezi letišti a není tak závislá na ceně Vaší letenky. Je tedy možné, že obdržíte finanční kompenzaci vyšší než byla cena letenky.
S pomocí služby Flightradar24 můžete zjistit Vaši letovou vzdálenost, stačí zadat číslo letu, vybrat let podle datumu a kliknou na modré tlačítko PLAY. Vzdálenost letu naleznete pod nadpisem GREAT CIRCLE DISTANCE. Viz. obrázek.
Celkovou Výši kompenzace Vám ale rádi sdělíme i v mailové konverzaci po vyplnění formuláře na webu. A můžete tedy brát tabulku pro výpočet výše kompenzace pouze orientačně, abyste měli přehled.
Níže naleznete tabulku s výšemi kompenzací. Dané částky jsou uvedeny bez provize.
Vzdálenost | Kompenzace |
Méně než 1500 km | 250 Eur |
1500 – 3500 km | 400 Eur |
Přes 3500 km | 600 Eur |
Kromě finanční kompenzace máte nárok i na občerstvení, případně hotel a dopravu při přenocování a úhradu dalších výdajů, proto si vždy uschovejte účtenky.
Nárok na kompenzaci vzniká okamžitě. Žádost o finanční kompenzaci doporučujeme řešit až se vrátíte domů. Zažádat o kompenzaci lze i zpětně, je tedy u nás možná podat žádost na let, který proběhl i několik měsíců zpět. Doba, po kterou je možné o kompenzaci zažádat se liší dle členských států EU a tedy leteckých společností, které v nich sídlí, ale obecně lze říct, že se dá o kompenzaci žádat i několik let zpětně.
Doporučujeme neotálet, jelikož proces žádosti u letecké společnosti může trvat v krajních případech i pár měsíců. Kompenzaci Vám tedy pomůžeme získat, i když Váš let proběhl před pár měsíci nebo i před 1 rokem.
Nárok na finanční kompenzaci za zpožděný, zrušený let či za odepření nástupu na palubu máte u všech leteckých společnostech, které jsou registrovány v EU či let proběhl z/do státu v Evropské Unii.
Pokud jste tedy letěli například z Prahy se společností Smartwings, tak na kompenzaci můžete mít nárok, jelikož let byl operován z členského státu EU a navíc je letecká společnost z EU.
NE, účtujeme si provizi pouze z úspěšné žádosti o kompenzaci. Našim cílem je pomoci Vám s žádostí o kompenzaci, proto pokud letecká společnost oprávněně zamítne Vaši žádost, nic nám nemusíte platit. Proto nám ani nic neplatíte předem, provizi si strháváme na konci při vyplacení kompenzace od letecké společnosti.
Nezaplatíte nic do doby než Vám letecká společnost vyplatí kompenzaci, z té si strhneme naši provizi. Neplatíte nic předem a v případě, že bude žádost o kompenzaci neúspěšná a letecká společnost ji oprávněně zamítne, nic nám nemusíte platit.
Po úspěšné žádosti o kompenzaci si z vyplácené částky strhneme naši provizi, která činí 20 % včetně DPH.
Ano, i v případě, že jste si koupili celou dovolenou přes cestovní kancelář či agenturu, nebo jen letenky, je možné získat finanční kompenzaci až do výše 15 000 Kč.
V takovém případě je nutné znát detaily Vaší rezervace či je případně zjistit od cestovní kanceláře/agentury, ale nebojte, se vším Vám pomůžeme.
Průběh kompenzace je totožný jako kdyby jste si letenky kupovali Vy a máte tedy stejná práva. Proto kromě finanční kompenzace máte nárok i na občerstvení na letišti, případně hotel a dopravu při přenocování a úhradu dalších výdajů, proto si vždy uschovejte účtenky.
Dálka procesu získání finanční kompenzace na letecké společnosti, ale zpravidla je kompenzace vyřízena v řádu několika týdnů. Po získání všech formalit předáme Vaši žádost letecké společnosti, která má na vyřízení žádosti až 3 měsíce, ovšem většinou je doba daleko kratší. Většina leteckých společností vyřídí žádost o kompenzaci do několika týdnů.
V případě, že letecká společnost do stanoveného termínu nepodá odpověď nebo se nám její odpověď nebude zdát oprávněná, předáme Vaši žádost Úřadu pro civilní letectví, který kontaktuje danou leteckou společnost.
Po vyplnění formuláře ověříme, zda máte nárok na kompenzaci za Váš zpožděný nebo zrušený let, či za jiné nepříjemnosti spojené s vaší cestou. Formulář nám kromě ověření nároku slouží k základním informacím pro zahájení procesu získání kompenzace u letecké společnosti.
Po ověření nároku budeme od Vás potřebovat 2 jednoduché kroky, abychom mohli zahájit komunikace s leteckou společností.
Nejdříve budeme potřebovat plnou moc – nemusíte se ničeho bát, pomůžeme Vám ji vytvořit a navíc to dokážeme i elektronicky (můžete ji vytisknout nebo vyplnit elektronicky). Plná moc má jednoduchý důvod, opravňuje nás zastupovat Vás a komunikovat tedy s leteckou společností za Vás a celý proces získání finanční kompenzace je pro Vás tak bezstarostný.
Druhým a velmi jednoduchým krokem je poskytnutí Rezervačního kódu – můžete ho najít v potvrzovacím emailu od letecké společnosti z nákupu letenek. Většinou ve formátu „RWSFSQ“. Kromě potvrzovacího emailu se Kód Vaší rezervace bude objevovat i v další komunikaci od letecké společností, takže ho určitě nepřehlédnete.
V případě letu se společností Smartwings je navíc vhodné doložit palubní vstupenky, proto je doporučujeme schovat nebo alespoň si je vyfotit.
Po vyplnění plné pomoci a poskytnutí rezervačního kódu přebíráme veškerou komunikace s leteckou společností či úřady my a Vy tak nemusíte nic řešit.
Číslo letu, rezervační kód (PNR) nebo číslo letenky nám ulehčí komunikaci s aerolinkou. Níže v příspěvku najdete obrázky skutečných palubních vstupenek s vyznačenými údaji, které nám ulehčí práci. Některé z těchto údajů naleznete i v mailu. Pokud ale palubní vstupenku nebo mail od letecké společnosti nemáte k dispozici, nevadí, i s tím si poradíme.
Číslo letu
- Číslo letu slouží pro identifikaci konkrétního letu a jako jediné je zároveň nutné vyplnit ve formuláři.
- Číslo letu má tuto podobu „FR1375“ nebo „QS1234″…
- Můžete ho najít v potvrzovacím emailu od letecké společnosti nebo na palubní vstupence.
- Skládá se ze dvou písmem a následné kombinace čísel k tomu je veřejné a lze nalézt třeba na www.flightradar24.com
Rezervační kód
- Rezervační kód slouží ke správě vašeho letu na webu letecké společnosti.
- Má podobu „M3RTIL“.
- Naleznete ho na palubní vstupence nebo v emailové komunikaci od letecké společnosti.
- Je unikátní a je stejný pro každého cestujícího v dané rezervaci.
Číslo letenky
- Číslo letenky slouží k ticketingu na letišti.
- Má podobu „ETKT 123456789123456“.
- Zahlédnout ho můžete pouze na palubní vstupence.
- Je unikátní pro každého cestující na daném letu.
Je to právní dokument, který nám umožní jednat s leteckou společností Vašim jménem. Jednoduše nám umožní přebrat celou komunikaci s leteckou společností a Vy nemusíte nic řešit.
Je nutné nám vyplnit plnou moc za každého cestujícího, pro kterého žádáte kompenzaci, jelikož na finanční kompenzaci má nárok každý cestující.
Nemusíte se ničeho bát, plnou moc Vám pomůžeme vytvořit a navíc si můžete vybrat zda plnou moc vytisknete nebo nám ji vyplníte elektronicky, je to na Vás.